رزومه چیست؟

اگر بخواهیم رزومه را تعریف کنیم می توان گفت به سوابق درسی و کاری کاربران، رزومه یا سی وی می گویند و در تقاضای جذب در سازمان یا موسسه، کارآمد دارد. رزومه حاوی اطلاعاتی می باشد که چنانچه صحیح و اوصولی باشند، مهارت های درخواست کننده به بهترین شکل ممکن ارائه داده خواهند شد. به عبارت دیگر، رزومه برگ شناسایی ای شامل چکیده ای از تجربیات شغلی، سوابق تحصیلی و توانمندی های متقاضی شغل است.

اگر می­ خواهید بدانید چطور یک رزومه حرفه ­ای بنویسید نیاز است بدانید چه چیزهایی را باید به چه شکل در رزومه خود قرار دهید.یک رزومه شاخص که به خوبی تدوین شده باشد می تواند به شما کمک کند چه قصد ارتقاء موقعیت خود را داشته باشید و چه قصد یافتن یک شغل جدید. دلیل شاخص بودن یک رزومه شاخص، بیوگرافی کامل از شخصیت کاری شماست. رزومه ای که بدرستی تدوین شده است، مهارت ها، قابلیت ها و کیفیت تجارب شما را نشان داده و به همراه ویژگی های شخصی شما ارتباط کاملی با شغل مورد نظر بدست می دهد. اگر در مورد چیزی که ادعا می کنید، مثالی در دنیای واقعی ندارید بهتر است که از ذکر آن خودداری کنید، چرا که می تواند در مورد کل رزومه شما تردید و شک بوجود آورد.

اطلاعات تماس

بدون شک می­ دانید باید اطلاعات تماس خود از جمله شماره تماس و یا آدرس ایمیلتان را در رزومه قرار دهید اما چند نکته کوچک است که باید در این قسمت در نظر بگیرید.

برای مثال بهتر است اسم و فامیل را به طور کامل در این قسمت ذکر کنید. آدرس ایمیلی را در رزومه ­تان قرار دهید که همیشه چک می­ کنید، همچنین شماره تماس نیز باید طوری باشد که همیشه در دسترس باشید. شما نمی ­خواهید به هیچ وجه موقعیت شغلی عالی که برایتان پیش خواهد آمد را از دست بدهید.

 

شرح شغل

وقتی در حال تنظیم رزومه­ تان هستید شغل خاصی را در ذهن دارید بنابراین باید رزومه را طوری تنظیم کنید که شغل مورد نظر شما در آن مشخص باشد. برای این ­کار در سایت­ های کاریابی به دنبال شغلی که دوست دارید بگردید و ببینید در شرح این شغل­ ها چه توانایی­ هایی لازم است.

لیستی از آن ­ها تهیه کنید و توانایی­ هایی که دارید را در لیست مشخص کنید. این کار به شما کمک می­ کند بر اساس شغلی که مدنظر دارید توانایی­ هایتان را دسته بندی و اولویت بندی کنید و در رزومه بیاورید.

حتی با این­کار می ­توانید ببینید چقدر برای این شغل قوی هستید و ممکن است مورد قبول واقع شوید و یا نیاز است در کلاس ­های مختلف شرکت کنید تا توانایی­ هایتان را به روز کنید.

 

مهارت­ های فنی و تخصصی

اگر به حرفه خاصی تخصص دارید یا با ابزار خاصی می­ توانید کار کنید حتما در رزومه خود ذکر کنید. تا جایی که می ­توانید این اطلاعات را ریز و دقیق بنویسید. مثلا این لیست می­تواند شامل کار با شبکه­ های اجتماعی یا سیستم ­های مدیریت پروژه باشد یا دانستن زبان­ های برنامه نویسی کامپیوتری.

 

سوابق کاری

در این قسمت باید به تجربیات کاری خود در ۱۵ سال گذشته اشاره کنید. از آخرین جایی که کار می­ کردید شروع کنید و یکی یکی به عقب برگردید. اگر اخیرا از دانشگاه فارغ التحصیل شده­ اید لازم است در این قسمت به جایی که دوره کارآموزی تان را در آن گذرانده ­اید اشاره کنید.

 

برای هر سابقه شغلی اطلاعات زیر لازم است :

  • نام شرکت و آدرس وب سایت
  • عنوان شغلی
  • تاریخ شروع و پایان کار ( تاریخ باید دقیق باشد و شامل ماه و سال شود )
  • شرح شغل – در این قسمت می­ بایست لیستی از کارهایی که در شرکت مربوطه به عهده شما بود تهیه کنید. این قسمت بسیار مهم است بخصوص اگر بخواهید شغلتان را عوض کنید مثلا مهم است که مشخص کنید در صورت مدیر بودن چند کارمند داشتید و دقیقا چه کاری انجام می­ دادید.

 

همچنین مهم است که در صورتی که کار خاصی برای شرکت انجام داده ­اید ذکر شود. مثلا سودآوری، برنامه تبلیغاتی، کمپین یا هر مورد دیگری که مربوط به شغل شما در آن سازمان می­شده است.

اگر سابقه کار بیشتر از ۱۵ سال دارید کافیست کارهای اولیه ­تان را به صورت لیست با ذکر سال و مدت زمان فعالیت مشخص کنید.

 

کارهای پروژه ­ای

گاهی ممکن است شما مدت زمانی کوتاه و فقط برای یک پروژه جایی همکاری کرده باشید. این نکته هرچند ریز می ­تواند در رزومه شما مفید باشد و توانایی شما را در کارهای خاص خارج از تعریف شغلیتان نشان دهد.

 

آشنایی به زبان ­های خارجی

اگر چند زبان بلد هستید حتما آن ­ها را در رزومه خود بیاورید و مشخص کنید در هر یک از این زبان­ ها تا چه حد تسلط دارید. مثلا توانایی شما در نوشتن و مکاتبه به این زبان چیست. آیا می ­توانید به زبانی که ذکر می­ کنید صحبت کنید یا فقط توانایی شما به خواندن ختم می­شود.

 

سوابق تحصیلی

نیاز است در رزومه شما سوابق تحصیلی شما مشخص باشد. ابتدا از آخرین مدرک تحصیلی که گرفتید آغاز کنید. مشخص کنید در چه دانشگاهی و چه مکانی ( شهر یا کشور دیگر ) تحصیل کرده اید. سایر مدارک تحصیلی تان را نیز ذکر کنید و اگر آموزش خاصی در آموزشگاه ­های آزاد دیده­ اید یا در ورک شاپ­ خاصی شرکت کرده اید نیز در رزومه­ تان مشخص کنید.

و در آخر اگر شغل شما طوریست که ممکن است مورد نظرسنجی قرار گرفته باشد مثلا یک مشتری از عملکرد شما بسیار راضی بوده و یا مدیر بخشی که در آن فعالیت می­ کردید بخاطر کاری از شما تقدیر کرده است نیز می­ توانید در رزومه ذکر کنید.

شاید به نظرتان برسد تنظیم یک رزومه حرفه ­ای زمان زیادی می ­برد اما اینطور نیست، شما یک بار رزومه حرفه­ ایتان را تنظیم می ­کنید و پس از آن فقط نیاز است آن را به روز رسانی کنید. با این­کار همیشه یک رزومه حرفه ­ای خواهید داشت که می­ تواند شما را برای شغل­ های حرفه ­ای تر معرفی کند.

 

ابزار های آنلاین برای نوشتن رزومه

با پیشرفت تکنولوژی و ابزار های آنلاین، سایت های مختلفی ایجاد شده اند که می توانید با استفاده از آن ها رزومه های فارسی و انگلیسی متناسب با تخصص و نیاز خود بنویسید.

رزومه یا resume عبارت است از شرح حالی کوتاه ولی جامع از سوابق و توانایی های حرفه ای و تحصیلی فرد به همراه اطلاعات تماس شخص. نوشتن رزومه بسیار ساده ولی همراه با نکته های ظریفی است که می تواند آن را تاثییر گزارتر کرده و توانایی های شما را بهتر معرفی کند، بنابر این نوشتن رزومه خوب می تواند شما را در نیل به اهداف کاری و تحصیلی تان یاری نماید.
رزومه ممکن است بر روی سوابق تحصیلی و پژوهشی و یا سوابق کاری و حرفه ای تمرکز داشته باشد که بر حسب کاربرد آن حجم و جزئیات قسمت های رزومه متفاوت می باشد. مثلا اگر برای اخذ پذیرش دانشگاهی در حال نوشتن رزومه می باشید بهتر است بیشتر بر روی جزئیات سوابق تحصیلی تمرکز کرده و در رزومه خود به پررنگ کردن موضوعات دانشگاهی بپردازید و اگر برای پیدا کردن شغل به نوشتن رزومه مشغولید بیشتر به مهارت های خود در کار و سوابق کاری بپردازید.

تفاوت resume و cv

دو واژه رزومه (Resume) و سی وی (cv یا Curriculum Vitae) در بسیاری از موارد با معانی نزدیک به هم به کار برده می شوند اما تفاوت هایی با هم دارند.
رزومه اصولا دارای 1 یا 2 صفحه بوده و بصورت مختصر تر نوشته می شود به طوری که در 3 تا 4 دقیقه قابل خواندن باشد. به همین علت اصولا برای درخواست های شغلی از رزومه استفاده می شود تا مولفه های شاخص در جذب نیرو به سرعت قابل شناسایی بوده و بررسی کننده رزومه ها وقت مطالعه آن ها را داشته باشد.
cv داری دو یا چند صفحه می باشد و بیشتر برای درخواست های پذیرش و معرفی شغلی که نیاز به جزئیات بیشتری است مورد استفاده قرار می گیرد.